Хелветика e от семейството несерифни шрифтове, известни още като гротеск. Можете да го срещнете буквално навсякъде: компютърни екрани, билбордове, сгради, улични табели и плакати.
Първата версия на Хелветика е създадена през 1957 г. от Макс Мидингер – швейцарски дизайнер на шрифтове. Неговата цел била да проектира нов шрифт без серифи, който да може да се конкурира на швейцарския пазар. Идеята е била за неутрален шрифт, който не придава допълнително значение към рекламния дизайн. От създаването си, той се превърнал в култ при проектирането на фирмени лога, което го прави един от най-разпространените дизайни за всички времена. Но като всяка икона, Хелветика разделя мненията и много дизайнери я смятат за неоригинална, невдъхновена и непривлекателна.
Името Хелветика има сложна история. Всъщност шрифтът бил наречен така едва четири години след анонсирането му. Първоначално бил именуван „Neue Haas Grotesk“ – скучно описателно прозвище, което включва името на своя производител (леярницата Haas), неговия тип дизайн (неогротеска или реалистичен) и фактът, че е нов (или „neue“ на немски). Името Хелветика означава „швейцарец“ на латински като почит към произхода на създателя си, и е прието през 1960 г., за да улесни продажбата му в чужбина.
Защо Хелветика управлява света повече от 60 години?
Легендарният дизайнер Масимо Винели, който използва Helvetica за системата на метрото в Ню Йорк, заяви в едноименния документален филм на Гари Хюстуит от 2007 г .: „Има хора, които смятат, че шрифтът трябва да бъде изразителен. Те имат различна гледна точка от моята.“ Неговата комбинация от функции или липсата им се оказа точно това, което търсеха дизайнерите: „Хелветика се появи на точното място, в точното време“, казва в имейл Елън Луптън, куратор на съвременен дизайн в Cooper-Hewitt, Смитсоновия музей на дизайна в Ню Йорк. „Предоставяше нещо, което дизайнерите искаха: шрифт, очевидно лишен от личност. Други популярни гротеск шрифтове, съществували по това време, например като Gill Sans и Futura, имат по-силно изразена идентичност и по-характерни геометрични форми.“
Не след дълго, Хелветика се превърнал в стандарт за реклама и корпоративно брандиране в САЩ: През 1967 г. той се прокрадва в дизайна на стадион „Янки“, а до 1968г. е навсякъде в Америка. Със своите прави линии и модерен вид, Хелветика се използва в много фирмени лога и други маркетингови материали, които виждаме днес. Някои корпорации, които го използват в своите лога са Apple, Microsoft, 3M, American Airline, Jeep, Verizon и много други. Бавно и сигурно завладява целия свят със своята практичност, а дори дизайнери, които не го харесват споделят, че уважават популярността, която шрифтът е постигнал.
Как да разпознаем Хелветика?
Хелветика може често да се бърка с други san-serif шрифтове, като Arial, но в него има повече детайли, които го отличават от другите шрифтове. Знаците на Helvetica имат вертикални или хоризонтални окончания в щриха. Той се фокусира върху пространството около буквите. Освен това се чете лесно в движение, поради което често виждате този шрифт, използван за авиокомпании или автомобилни лога.
Вариациите на Хелветика са продължили да растат, спрямо популярността, която шрифтът набира. Някои от тези вариации включват:
Helvetica Light: Проектиран от Erich Shultz-Anker и Arthur Ritzel.
Helvetica Compressed: Проектиран от Матю Картър.
Helvetica Rounded: Проектиран през 1978 г., включващ по-заоблен дизайн на буквите.
Neue Helvetica: Редизайн на Хелветика през 1983 г., който даде на шрифта по-унифицирана височина и ширина.
Естетическата дилема в наши дни
Естетическите дилеми, които изискват имиджът на всеки бранд да изглежда чист и приятелски, са съвсем очевидни. Ежедневно се налага да се доверяваме на различни приложения и сайтове, споделяйки лични данни като история на търсенето, местоположение, имейл, чатове и т.н. Тези данни се записват, за да може да помогне на рекламодателите да се свържат с нас по-ефективно.
Любопитно е, че шрифтовете гротеск или безсерифни на викторианците са дошли да представят достъпната и масова, желана посредственост. Това, което някога се е смятало за правилно – традиционните шрифтове, базирани на серифи – най-често се срещат в контракултурата: в татуировки, графити и хипстърски зинове.
Що се отнася до реклама и дигитален маркетинг, ако искате да предадете конкретно послание до вашата аудитория или търсите шрифт за следващия си проект, който е модерен, но все пак носи класическо усещане, Хелветика може да е точно това, което търсите.