Въведение

Компания Pantone (на български „Пантон“) и тяхната Pantone Matching System, или също „Пантон система за съответствие на цветовете“, са основен инструмент за всеки, който се нуждае от рекламни материали и цели прецизност на цветовия печат. Ако сте собственик на бизнес или работите в рекламната индустрия, то познанието за Pantone може да изиграе ключова роля за успеха на Вашите проекти.

Как Възниква Компания Pantone

Започвайки в Ню Джърси като малък производител на цветови карти за козметични компании през 50-те, Pantone променя хода на индустриалната история, когато бива закупен от Лорънс Хърбърт през 1962 и в последствие превърнат в една от най-влиятелните и разпознаваеми марки в света на цветовото производство. Хърбърт, с визия и страст към индустриалния дизайн, успява да трансформира малкия бизнес в глобален лидер, разработвайки иновативната и световно призната цветова система, Pantone Matching System (накратко PMS), утвърдила като синоним на цветовата точност на печата и на консистентността при производството на цветове.

Пантон система за съответствие на цветовете

За Какво Служи Цветовата Система Pantone Matching System?

Вероятно се питате защо PMS системата за цветове е от толкова ключово значение в днешно време. Причината се крие във влиянието й върху стандартизацията на цветовете при почти всеки тип индустрия – от модната и графичния дизайн, до производствената и тази на дигиталните медии. Pantone предоставя универсално средство за точно предаване на цветовите параметри между дизайнери, производители и други професионалисти от различни индустрии по целия свят, гарантирайки по този начин безусловно сходство между напечатаните цветове.

За международните вериги, използващи различни материали или методи на печат, именно способността за постигане на перфектно цветово съответствие играе решаваща роля за качеството на финалния продукт. В брандирането, Pantone цветовете спомагат за поддържане на визуалната идентичност на марката. Някои компании, като Tiffany & Co, дори са регистрирали дадени Pantone нюанси като част от търговската си марка с цел да създадат ефектни и незабавни асоциации с нея в публичното пространство.

Цветовите Номера на Pantone

В основата на системата PMS е изключителната прецизност, постигната чрез задаването на уникален номер за всеки цвят – т.нар. Pantone номер. Именно номерацията на Pantone предотвратява възникването на обърквания и вариации, които са често срещан проблем при нещо така субективно като разчитането на цветови описания или различните настройки на дисплея. Например, „тъмносиньо“ може да бъде интерпретирано по различни начини, но „Pantone 294 C“ представлява строго определен нюанс на синия цвят, който се запазва независимо дали се печата върху хартия, текстил или се наблюдава в дигитален формат. Именно този последен аспект доказва необходимостта от PMS за успешната стандартизация на цветовете.

Pantone Цветовете на Екран и на Живо

Принтер цветен печат

Цветовете, които виждаме на екраните си, не винаги съвпадат с напечатаните или с тези върху текстилна повърхност. Това се дължи на различния начин, по който цветът се възпроизвежда в дигиталния и в реалния свят. Нашите екрани използват модела RGB (червено, зелено и синьо), за да възпроизведат даден цвят визуално. При него с всяко добавяне на цветове се приближаваме все повече до бялото. На съвсем различен принцип действа моделът CMYK (циан, магента, жълто, черно), необходим при принтирането, където се започва от бялото като базов цвят на материала и се наслагва мастило, за да се постигнат всички други цветове.

Други фактори, като цветовият диапазон на принтера, качествата на материала и разликите между визуализацията при отделните екрани, също могат да допринесат за несъответствията между цветовете. Pantone преодолява това разминаване, като предлага цветови мостри и стандартизирани цветови палитри, които визуализират как даден цвят ще изглежда във физическа форма, гарантирайки гладък преход от дигитална медия към физически материал. Това е особено забележимо при качеството на рекламни продукти, произведени със свръхпрецизни принтери като тези за висококачествен солвентен печат, при които са съществени и най-дребните детайли.

Pantone Избира „Цвят на Годината“

Влиянието на Pantone се разпространява още повече, когато през 2000 година компанията въвежда инициативата „Цвят на Годината“ (на английски „Color of The Year“). При нея, група експерти в областта на цветовете се събират ежегодно и изучават актуалните глобални тенденции, социални и културни промени и икономически условия, за да изберат цветен нюанс, отразяващ колективното настроение и естетическата насока за предстоящата година. Например, показани тук са двата цвята, избрани за 2021 година, които символизират както несигурността, така и упоритата надежда, белязали турбулентната 2020.

Цвят на годината

Събитието „Цвят на Годината“ е от международно значение и диктува решенията на дизайнери, производители и маркетолози, които често включват тези цветове в своите колекции и кампании. Но не само цветовете победители в това годишно гласуване оказват влияние върху световните тенденции. Интересното е, че именно цвят, номериран от Pantone, бе провъзгласен за най-грозния цвят на света – Pantone 448C, специфичен нюанс между кафяво и тъмно маслинено зелено, – и в последствие използван при дизайна на цигарените опаковки в Австралия с цел привличане на възможно най-малко купувачи.

Ефектът от избора на цвят на годината, както и от цялостната стандартизация на цветовете, въведена от Pantone, е ясен показател за стратегическата роля на цветовете в съвременното общество, както и за начините, по които те могат да влияят на емоционалните реакции и поведението на потребителите. Именно чрез подобни инициативи и чрез своите иновации и патентовани цветови системи, Pantone затвърждава мястото си като водеща сила в света на цветовете и остава все така релевантен, от създаването си през 1962 година до днес.